Да ли је СНС пријавио све трошкове интернет промоције из 2012?!

transparentnost-srbija

Занимљиви прилог ТВ Н1 (https://goo.gl/JUuvWb ) о румунској маркетиншкој агенцији која је обучавала „тим интернет специјалац СНС“, садржи и неке информације које су веома важне са становишта примене Закона о финансирању политичких активности, па стога, поготово ако не буду аргументовано демантоване, захтевају брзу реакцију Агенције за борбу против корупције. Наиме, у прилогу су изнете аргументоване тврдње о томе да је СНС била клијент румунске маркетиншке агенције „Мажоритас“. То су детаљан опис ангажовања објављен на сајту компаније („формиран интернет тим… било 15 људи…“), као и структура трошкова („80 посто буџета уложили у кампању на друштвеним мрежама“), а затим и персонална повезаност овлашћених лица у београдском огранку ове фирме (то јест, са њом повезане фирме „Кондимент“) са СНС (прокуриста је Симо Чулић, познат и као члан СНС интернет тима и одборник у скупштини Београда). У прилогу су изнете и тврдње да овакве кампање коштају неколико стотина хиљада евра.

Као што новинарка исправно примећује, није спорно право СНС и других учесника изборних кампања у Србији да ангажују за потребе своје промоције маркетиншке агенције, из Србије или из иностранства. Међутим, када то чине, морају поштовати правила из Закона о финансирању политичких субјеката. То, између осталог, значи да се сви трошкови морају платити са посебног рачуна за финансирање изборне кампање или више изборних кампања на које се односе и да се морају приказати у одговарајућим рубрикама извештаја о трошковима кампање. Пошто се трошкови ангажмана ове фирме не наводе у финансијским извештајима из кампање СНС из 2012, то може да значи да они нису пријављени или да су приказани у оквиру неке друге, шире категорије.

Транспарентност Србија је 2012. године, као и у многим другим изборним кампањама пре и после тога, пратила финансирање изборних кампања, извештаје странака и поступање државних контролних органа. Када је реч о финансирању трошкова кампање СНС на парламентарним изборима, односно, председничког кандидата Томислава Николића, поређење података мониторинга са финансијским извештајима је било готово немогуће. Наиме, уместо у одговарајуће рубрике (нпр. за оглашавање на ТВ, у штампи, путем билборда итд.) неки од тих трошкова су били приказани у рубрици „остали трошкови“, уз навођење да су плаћени агенцији „Блоцк & Цоннецт“. Да би контрола била уопште могућа било је неопходно разврстати шта је све плаћено преко ове агенције па затим утврдити да ли има неких трошкова који су опажени у мониторингу а да нису пријављени.

У свом првом извештају о контроли изборне кампање (https://goo.gl/peK3vp) који је Агенција за борбу против корупције објавила крајем маја 2012, помиње се да „остали трошкови“ имају значајан удео и да је то последица погрешног пријављивања појединих трошкова у овој категорији. У анализи (https://goo.gl/B3xLu6) коју смо дали на овај извештај и доставили је Агенцији неколико месеци касније, указали смо Агенцији на потребу да објави кориговане табеле утврђене структуре расхода, када се „остали трошкови“ припишу у категорије којима заиста припадају. Међутим, то није урађено, нити су сва спорна питања финансирања кампање из 2012. разрешена до објављивања следећег извештаја Агенције о контроли финансирања странака, с краја 2013 (https://goo.gl/IrMUhH).

Извор: https://www.facebook.com/GradjanskeInicijative/posts/1420053454712170?ref=notif&notif_t=notify_me_page&notif_id=1485517820643187

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s