Најгори извештај ММФ-а открива дисфункцију у еврозони

Нови извештај Међународног монетарног фонда (ММФ) о еврозони јединствене валуте, која се протеже на 19 држава, их је оптужио да имају превисоке дефиците, искривљене буџета и слабо поштовање фискалних правила у еврозони, као додатни пример дисфункционалности ове валуте.

Евро је уведен као заједничка валута у оквиру ЕУ и њених 19 чланица се боре да одрже поверење у њега од почетка кризе јавног дуга 2009. Једноставно речено: један број чланица се бори да врате или финансирају дуг своје владе, углавном због повећане јавне потрошње и спорог раста.

Међутим, ММФ је указао на дубље проблеме у еврозони. Његов последњи извештај каже да многе земље показују “превелики дефицит” – троше више него што зарађују – и један од највећих изазова за еврозону “је укорењен у поремећеним политичким подстицајима” на националном нивоу, као и на нивоу еврозоне.

Један од централних принципа Пакта стабилности и раста (СГП) је да земље не смеју стварати годишњи буџетски дефицит – разлика између прихода државе и њене потрошње сваке године – више од три одсто њеног БДП-а.

Шпанија и Португалија су у супротности са СГП, што је проузроковало упозорење од Комисије, која је требало да изрекне казне за обе земље због кршења правила заједничке валуте, али се то није догодило због страха да ће произвести анти-ЕУ осећања у обе земље.

Када се томе додају невоље око грчког трећег спасавања – сам предмет ствара неслагања између ММФ-а и еврозоне – кршења су још један знак нефунционалности јединствене валуте, због поделе север-југ у привредама држава чланица. Да би СГП функионисао, све земље евро чланице морају имати сличне фискалне политике и економске циклусе – који оне очигледно немају.

Спровођење политике

На врхунцу кризе јавног дуга у 2008-9., Грчка, Португалија, Ирска, Шпанија и Кипар нису били у могућности да исплате или рефинансирају дуг своје Владе, или да извуку презадужене банке, без помоћи трећих лица, као што су остале земље еврозоне, Европска централна банка (ЕЦБ), или ММФ – иначе познати као Тројка.

Једно од основних питања кризе јавног дуга је да – раније, када су све земље имале своје валуте – Владе би девалвирале валуту да би опорави ситуацију. Са заједничком валутом, нису били у стању да усвоје тај курс акције.

ММФ, такође, каже да је надзор еурозоне превише компликован и политички. Одговорност за извршење се дели између Европске комисије и Савета за економске и финансијске послове (ЕЦОФИН) – министрима финансија еврозоне.

Европска комисија има право и дужност да надзире спровођење СГП-а без пуног права да предузме мере у случају непоштовања, јер ЕЦОФИН има коначну реч о праћењу и спровођење одлука, каже се у извештају.

“На ову непотпуну поделу власти између два ентитета већ дуго се гледа као на слабост СГП-а из најмање два разлога. Прво, ЕКОФИН окупља званичнике одговорне за изборне јединице своје земље и са мандатом унапређења националних интереса. Као резултат, неки су тврдили да извршење СГП није било непристрасно, са преференцијалним третманом додељеним већим земљама, које држе више права гласа.

“Друго, чланови ЕЦОФИН-а могу имати подстицаје да буду благи, као и да избегавају активности које су политички скупе за друге чланице, јер би се могли наћи у ситуацији фискалне невољи у будућности”, наводи се извештају.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s